Sommer- og hjemmesider

FC København har fået en ny hjemmeside. Efterhånden er det et par måneder siden den gik i luften, men den er stadig rædsom og gør mig irriteret. Selvom tiden har det med at tilgive – også mindre heldige intentioner.

Du kender sikkert møllen; en uvane kan nemt blive en dårlig vane, der ender som et dagligt vedhæng.

En forside, en indgang til et website, som til så meget andet skal være simpelt og overskueligt. Derfra skal godterne folde sig ud. I en god logik – for brugeren af sitet.

Det gør de ikke på http://www.fck.dk. Alt ramler sammen på forsiden som en dårlig legomodel i et regulært virvar af bokse og teasere for fcktv og diverse nyheder.

Det er ikke bare de nyeste, men også de næstnyeste, og de tredjenyeste. Alt skal på forsiden, arkivering og sortering er blevet fremmedelementer. Det skærer naturligvis i et bibliotekarhjerte som mit.

Der er ingen fokus-historie, øjnene sendes bare på en forvirrende vandring fra boks til boks – er det størrelsen af boksen der afgør vigtigheden – og aktualiteten? Jeg ved det ikke – jeg kan ikke gennemskue en redaktionel linie.

Selve menu-navigationen er jeg efterhånden blevet familiær med og jeg finder som regel hvad jeg søger på sitet. Men den indgangsside… fanden tage den og dens skabere.

Skær den ned, halvér den, sæt nyhederne i stedet i en karrusel, de er så populære for tiden, gør et eller andet for at skrue ned for overmætningen.

For snart en del år siden tog jeg som en del af min videreuddannelse faget “Usability” på IT-Universitetet. Det handler om design af brugergrænseflader, set over en bred kam. Men der var særlig fokus på nettet. Nøjagtig som jeg arbejder med webdesign og -grænseflader til daglig.

Jeg ved med andre ord noget om emnet, vil jeg mene.

Det gyldne mantra inden for webusability var dengang Keep It Simple, som essensen af læren fra både den danske webguru Jakob Nielsen og Steve Krugs lærebog “Don’t Make Me Think”. Kernen er at brugeren af et website ikke skal forvirres, forskrækkes, irriteres eller begynde at tænke unødigt over, hvordan han/hun finder vej til informationerne.

En eller anden burde forære den bog til webdesignerne bag www.fck.dk. Sitet er forvirring på et højere plan – alene fordi den redaktionelle politik åbenbart er, at alt skal på forsiden og der skal blive – vist nok i meget lang tid. Uagtet relevans og aktualitet. Gallerier fra guldfesten og de sidste hjemmeskampe i foråret, nej vel. Vi er kommet videre for længe siden og den nye sæson er så småt ved at rulle op.

For faginteressens – og sjov – skyld satte jeg to af de fodboldsites, som jeg bruger mest, op i mod hinanden.

Tottenhamspursweb FC Københavnfckweb

Begge screenshots af hovedsiden er taget den. 1. juli 2013.

Tottenham fremviser i hvad der i mine øjne er enkelt og overskueligt – og jeg bliver guidet med øjnene. Hovedfokus er nyhedskarrusellen, der var den igen, i toppen. Derfra til reklamen for Spurs TV, og jeg behøver ikke få de 15 nyeste indslag smidt direkte i hovedet, til en nyhedsoversigt, en simpel ticker, og videre til teaseren for næste kamp.

Jeg finder ganske mange af de vigtigste informationer ganske hurtigt. Bemærk i øvrigt at man kan scrolle venstre-højre i hovedpunkterne som også fungerer som en manuel karrusel for både shop og medlemskab af fanklub.

Mest af alt. Mine øjne finder ro på skærmen. Der er en fin balance mellem tekst og billeder.

I virkeligheden er det ikke så svært. Jeg plæderer ikke engang for, at Tottenhams website skulle være et særligt fremragende eksemplar af sin slags. I al sin simpelthen er den bare så vanvittigt meget bedre end FC Københavns.

Og for fanden da! Alt sammen fylder interssant nok en tredjedel af FC Københavns. Endnu et plus. Jeg skal ikke scrolle mig igennem en alenlang side, som jeg alligevel ikke kan overskue.

I sig selv var fornyelsen af http://www.fck.dk kærkommen nok. Vi havde efterhånden stirret på det gamle site – tilsat et par sporadiske forbedringer – i mere end 12-13 år, hvis jeg husker ret.

Men der er edderhuleme plads til forbedringer med det nye design.

Lad det hermed være sagt. Mens vi venter på nyt om hvad de omkring 75 mio. som salget af Cornelius har indbragt, skal bruges til.

Skriv et svar

